بلندگوهایی که در خدمت خدا و خلق خدا نیستند
جمعه، 10 اسفند 1397
بلندگوهایی که در خدمت خدا و خلق خدا نیستند
خیابان‌های منتهی به مسجد جامع سنندج مملو از بلندگوهایی است که تنها در ایام راهپیمایی‌ها روشن می‌شود و این امکانات زیرساختی برای بازتاب خطبه‌های نماز جمعه و ترویج این فریضه الهی به کار گرفته نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه فقه امام شافعی (رض) کورده‌واری، مناطق کردنشین ایران در دوران رژیم پهلوی که بیشتر شهرهای ایران نماز جمعه در آن‌ها برگزار نمی‌شد شاهد خیل عظیم نمازگزاران در مساجد بودند و در روزهای نخستین انقلاب و با درایت آیت‌الله طالقانی و پس از بازگشت ایشان از سنندج شاهد اقامه اولین نماز جمعه در تهران بودیم.
شهر سنندج به عنوان دارالاحسان کردستان از دیرباز تاکنون مأمن بزرگان دینی و علمای وارسته‌ای بوده و مردمان متدین بزرگ‌ترین شهر اهل سنت‌نشین ایران همواره حضوری گسترده در نماز جمعه داشته‌اند.
پس از انقلاب اسلامی مردم ایران شاهد نگاه ویژه‌ای به علما و روحانیون این خطه بودیم و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور نیز برای ارائه خدمات بیشتر به طلاب و روحانیون منطقه تشکیل شد.
طی این چهار دهه در اطراف مسجد جامع سنندج شاهد ساخت و سازهای مختلف و توسعه زیرساخت‌های خدماتی و شهری بودیم که یکی از این زیرساخت‌ها تجهیز خیابان منتهی به مسجد جامع و مسیر میدان آزادی تا میدان انقلاب به سمت مسجد جامع با سیستم صوتی قوی و یکپارچه‌ای بود که در ایام راهپیمایی‌ها از این سیستم صوتی یکپارچه برای انتقال پیام راهپیمایی‌کنندگان و سخنرانان به شهروندان استفاده می‌شود.
متاسفانه این سیستم یکپارچه صوتی که با هزینه‌کرد صدها میلیون تومانی از بیت‌المال راه‌اندازی شده است در سیطره یک یا دو نهاد خاص بوده و از این زیرساخت مهم شهری برای رساندن ندای گلبانگ الهی و پیام‌های خطبه عبادی سیاسی جمعه به شهروندان بهره‌ای برده نمی‌شود.
خداوند متعال در سوره جمعه به همه مسلمانان امر فرموده که در زمان برپایی نماز جمعه از هرگونه معامله و تجارتی خودداری کنند اما متاسفانه به دلیل نرسیدن صدای نماز جمعه به گوش کسبه و بازاریان در بسیاری مواقع شاهد بروز تجارت و کسب حرام در زمان برپایی نماز جمعه هستیم که این امر متولیان و مسئولان مدعی امر به معروف و نهی از منکر را باید از خواب غفلت بیدار کند تا مسیر را برای استفاده از سیستم‌های صوتی یکپارچه تعبیه شده در خیابان امام خمینی(ره) و خیابان فردوسی هموار کنند.
الان این زیرساخت و امکانات فنی و خدماتی بنا بر اعمال سلیقه چند مسئول غیرمردمی در خدمت خدا و خلق خدا قرار نگرفته و صدای خطیب جمعه سنندج حتی جلوی مسجد نیز به سختی به گوش نمازگزاران می‌رسد و این امر شایسته مرکز استان فرهنگی کردستان و دارالاحسان نبوده و فرسنگ ها با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله دارد.
امید است اعضای ستاد اقامه نماز جمعه سنندج از رویکرد غیرمردمی خود خارج شده و در مسیر ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی این نقص را رفع نمایند و با آن چند دستگاه محدود که با اعمال سلیقه غیرمنطقی از واگذاری این سیستم یکپارچه صوتی برای ترویج نماز جمعه خودداری می‌کنند، رایزنی‌های جدی را انجام دهند.
گفتنی است آژانس خبری کورده‌واری با توجه به رسالت‌هایی که برای خود تعریف کرده است به عنوان یک رسانه خصوصی و مردمی که هیچ وابستگی به هیچ نهاد و جریان سیاسی ندارد بر خود واجب می‌داند در مسیر رسالت اطلاع‌رسانی خویش اقدام به پیگیری دغدغه‌های مردم نموده و در این راستا در سلسله گزارش‌های میدانی به حواشی و نواقص نمازهای جمعه در شهرهای مختلف استان خواهد پرداخت و امید است مسئولان و متولیان امر بدون هیچ حب و بغضی این گزارش‌ها را پیگیری و برای رفع نواقص و پاسخ‌گویی به دغدغه‌های مردمی همت گمارند. 
انتهای پیام/ 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط