چند دقیقه فیلم به چهار دهه روابط خدشه وارد نخواهدکرد
چهارشنبه، 1 بهمن 1399
چند دقیقه فیلم به چهار دهه روابط خدشه وارد نخواهدکرد
سرویس عراق و اقلیم کردستان - نماهنگی چند دقیقه ای با محتوای کمک ایران به رفع محاصره اربیل در اقلیم کردستان عراق فضای مجازی را درنوردید که اعتراضات و انتقاداتی را بدنبال داشت ملاحظاتی چند درخصوص انتشاراین فیلم غیرکارشناسی وجود دارد .

به گزارش کورده واری، تاریخ روابط ایران با حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مرحوم ملامصطفی بارزانی و بعد از سال 1979 به رهبری مرحوم کاک ادریس بارزانی و پس از آن در دوران طولانی رهبریت این حزب به ریاست کاک مسعودبارزانی فراز و نشیبهای زیادی را پشت سرگذاشته که فیلمی تولیدی و کپی سازی از برخی تصورات دور از صحنه حقیقی و آن هم با سبکی غیر حرفه ای بدان خدشه ای وارد نخواهد نمود. سینه رهبران حزب دمکرات کردستان عراق و نیروهای انقلابی ایران در دهه های اول انقلاب اسلامی در مناطق مرزی و شمال شرق عراق مالا مال از خاطرات تلخ و شیرین جاودانه ایست که به آسانی زدوده نخواهد شد.شاید یکی از تنگاتنگ ترین ارتباطات ایران با جریانات حزبی و نهضتی منطقه با حزب دمکرات کردستان عراق و خصوصا خاندان مبارز بارزانی علیه تکفیر و تکریت باشد در خصوص این فیلم کوتاه نیزباید گفته شود پرونده ظهور و افول داعش و رفتارهای ضد انسانی آنان در عراق، قطعا مستند سازی شده است و برداشتی ناصحیح از این پرونده نمیتواند گویای همه حقایق آن باشد. هم چنین شایسته است در ترویج سیره سردار سلیمانی خصوصیات اخلاقی و رفتاری آن عزیز سفرکرده مورد مداقه قرارگیرد، کسی که در اوج اقتدار و شهرت همواره خود را خادمی برای ملتها و خصوصا رهبران آنها می دانست. فردی امین و از نزدیکان سردار سلیمانی از ارادت ویژه ایشان به شخص کاک مسعود روایت میکرد و می فرمود حاج قاسم شخصا در چند مورد، به انتقادات رسانه های داخلی نسبت به رهبریت حزب دمکرات کردستان عراق، واکنش نشان داده و توصیه کرده بود که ارزش و منزلت کاک مسعود و رهبران این حزب در تاریخ مبارزاتی مشترک علیه دیکتاتوری صدام و تکفیری داعش ستودنیست و نباید خدشه ای براین روابط وارد شود و حتی ایشان در عالیترین جایگاه تصمیم سازی در نظام صراحتا از کاک مسعود به احترام نام میبرد. بنابراین شایسته است در معرفی سیره این بزرگوار به رفتار و سلوک ایشان دقت نظر داده شود. ضمن اینکه باورهای هر قوم و ملتی برای مردمانش قابل احترام میباشد و تصویر و تصور اهانت آمیز نسبت به باورهای هر جامعه ای، با عقلانیت کشوری با سابقه تمدنی گسترده ای مانند ایران منافات دارد. جانفشانی نیروهای پیشمرگ در مقابله با دیکتاتوران تکریت و تکفیر، بر کسی پوشیده نیست و شکل گیری عراق جدید مرهون شهدای کرد و عرب و ایرانی و عراقی میباشد.

 

 

از طرف دیگر سردار سلیمانی در دوران حیات خودش همواره از نام و نان گریزان بود او نمونه ای از غیرت و صبوریت و بردباری تاریخی ایرانیها در مواجهه با تعامل با داخل و خارج بود بنابراین تصور نمیرود روح ایشان هم از نکوداشت اینچنینی که به تحقیر یاران قدیمی او بینجامد راضی و خشنود باشد. بررسی و بازبینی تاریخ مبارزات جریانات حزبی و نهضتی از دل متون اسناد و مدارک و پیمان نامه ها و اقوال و گفتار رهبران در مکاتبات و رسانه های موجود قابل ارزشگذاری میباشد چنین کنشهای تحقیرآمیز بجز واکنشهای تحریک آمیز را بدنبال نخواهد داشت. منطقی ترین موضع گیری در خصوص پخش این فیلم چند دقیقه ای را از سوی کاک نیچیروان بارزانی ریاست محترم اقلیم کردستان شاهد بودیم که آب سردی برخاکسترهای اختلاف پاشید. او که خود از مجالسان اصلی سردار سلیمانی بود، بهتر از هرکسی منش و روش مدارای حاج قاسم را ارائه نمودند. بنابراین شایسته است رسانه های طرفین همین توصیه های رهبر فهیم اقلیم کردستان را نصب العین خود قرار دهند و مابقی تجزیه تحلیل های کارشناسی را به مراکز مخصوص بررسی های تخصصی خود بسپارند.

 

محمد هادیفر

 

انتهای پیام/

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط