کردستانی ها خطر بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند
یکشنبه، 9 خرداد 1400
کردستانی ها خطر بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند
مدیر کل دامپزشکی کردستان نسبت به امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو در استان هشدار داد.

مجتبی ورمقانی در گفت و گو با کورده واری آنلاین اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت و تکثیر کنه‌ها، امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) وجود دارد.

وی افزود: از عموم مردم شریف استان درخواست می‌شود با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

ورمقانی افزود: لازم است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جدا سازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

وی افزود: باید شهروندان نیز از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی و حاصل از کشتار غیر مجاز دام خودداری نموده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل 24 ساعت گوشت را در دمای یخچال (0 تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

ورمقانی اظهار کرد: انتظار می‌رود شهروندان آلایش خوراکی دام شامل دل، جگر و قلوه به صورت بسته بندی کد دار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید، انقضا و مهر دامپزشکی است خریداری کرده و از خرید آن، به صورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیر مجاز دام جداً خودداری کنند چرا که این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و آلایش دامی به صورت جدی تاکید می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی کردستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دام آلوده به دلیل بیماری، مخزن و ناقل این بیماری است در حالی که ظاهر دام کاملاً طبیعی است و دام بیمار به غیر از تب خفیف، علائم کلینیکی خاصی ندارد و در صورت ابتلای انسانی، اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد می‌تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید قرار دهد.

وی از شهروندان کردستانی خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه، مراتب را به سامانه پیغام گیر شبانه روزی 1512 اداره کل دامپزشکی کردستان و یا تماس با شماره همراه 09183792350 اطلاع دهند.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط