بودن یا نبودن؟ مساله این نیست!
چهارشنبه، 3 مرداد 1397
بودن یا نبودن؟ مساله این نیست!
پس از سانحه‌ی دلخراش اخیر، یکی از اصلی‌ترین واکنش‌های برخی مسولین این بوده که ثابت کنند در شب حادثه از اولین ساعت وقوع تصادف در محل حاضر بوده‌اند.

در حالی که مساله واقعی، بودن یا نبودن فرد خاص در مکان خاصی نیست و پرداختن به این ادعا پاک کردن صورت مساله اصلی است.
اتفاقا مردم مشتاق هستند که مسولین وظایف درون خانواده‌ای خود را تمام و کمال به انجام برسانند و بعد از وقت اداری به تربیت فرزندان خود بپردازند که فردا همین آقازاده‌ها در فقدان نظارت کافی والدین، دسته گل به آب ندهند.
آنچه لازم و ضروری است، انجام درست وظایف است. اگر هر کدام از مدیران و مسئولان کارشان را به نحو احسن انجام بدهند اصلا لازم نیست وقت و بی‌وقت سر صحنه هیچ حادثه‌ای حاضر باشند اما متاسفانه آنچه واقع شد برآیند مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی بود که در طی سال‌های متمادی، سهل انگارانه انجام شده بود.
بلواری که به اندازه کافی تعریض نشده بود، ترمینالی که خروجی مناسبی برای اتوبوس‌ها نداشت، کامیونی که از جلوی چشم‌های پلیس‌راه با تانکر مواد سوختی عبور کرده و وارد شهر شده بود، راننده‌ای که برای سوار کردن مسافر بدون بلیط خارج از ترمینال توقف کرده بود و ...
شاید اگر یک شهروند ژاپنی بودیم، لابد مسئولان شهرمان در یک مکان عمومی در برابر مردم تعظیم می‌کردند و عذرخواهی می‌کردند یا از مقامشان استعفا می‌کردند تا جای خود را به کسانی بسپارند که از انجام درست و اصولی کارها بر می‌آیند!
اما خوشبختانه نه خروج قطار از ریل، نه سقوط هواپیما، نه تصادف کشتی‌های بزرگ در اقیانوس‌ها، نه تصادف دلخراش اتوبوس‌های مسافربری، نه قطعی برق در ساعات اوج مصرف، نه خشکسالی، نه گرد و خاک با منشاء داخلی و نه عدم توانایی در مدیریت اقتصاد و نه عدم مدیریت منابع طبیعی، هیچ کدام در عزم و اراده‌ی مسئولین و مدیران ما برای خدمت کردن تاثیری نداشته و ندارد.
شاید اگر کمی فکر کنیم که تنها یک بار فرصت زندگی داریم و این تنها مجال و این عطیه‌ی بزرگ پروردگار - یعنی فرصت زندگی - به دست عده‌ای آدم سهل‌انگار در حال تباه شدن است، این اندازه ساده با آن برخورد نمی‌کردند. زندگی تنها چیزی است که اگر هدر برود قابل جبران نیست و خسارت سهل‌انگاری و عدم توانایی برخی از مدیران در بسیاری از موارد خدمات گسترده‌ی خدمتگزاران را هم کم‌فروغ و کم اثر خواهد کرد.
با اینکه در چنین حوادثی، مردم خسارت و مصیبت واقعی را متحمل شده‌اند اما عجیب‌ترین صحنه‌ی تاریخ را رقم زدیم و آن اینکه مدیران محترمی که بعضی از آن‌ها بابت وقوع چنین سانحه‌های دلخراشی مسئول هستند در کنار سایر شخصیت‌های شاخص استان در جایگاه عزادار ایستادند و مردم به آن‌ها بابت مصیبت وارده تسلیت گفتند.

نویسنده: مجید صادقی

نویسنده:
چاپ خبر
اخبار مرتبط