مرگ بر ترکیه؟
پنجشنبه، 18 مهر 1398
مرگ بر ترکیه؟
کشور ترکیه متشکل از مردمان ترک‌زبان و کردزبان در شمال غربی کشورمان واقع شده و دارای حکومتی لائیک بوده و در طول قرون متمادی روابط پرفراز و نشیبی با ایران اسلامی داشته است.


از هجمه‌ها و جنایات حکومت عثمانی علیه مردم مسلمان ایران گرفته تا همکاری‌های آشکار این کشور با رژیم صهیونیستی سرشار از توطئه‌ها و جنایات متعدد حکام این کشور علیه مردم ایران است.


طی سال‌های اخیر نیز حکام این کشور با حمایت از تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری زمینه ساز بروز جنایات و آشوب‌های مختلفی در منطقه شدند که دامن ملت ایران را نیز گرفت و ده‌ها شهید را برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم مظلوم منطقه تقدیم کردیم.


شاید در نگاه نخست انتخاب این تیتر برای یک نشریه محلی غیر منطقی قلمداد شود اما اگر به ارزش‌های خبری در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای  نگاهی بیاندازیم به ارزش مجاورات جغرافیایی و مجاورت معنوی برخورد می‌کنیم که بر اساس این دوارزش می‌توان عملکرد و فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشور ترکیه را رصد کرد که حتی بر زندگی محلی یک روستایی در غرب یا جنوب غربی ایران اسلامی تآثیرگذار بوده است.


به گزارش کورده‌واری به نقل از خبرگزاری خانه ملت عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به تبعات زیست محیطی سدسازی ترکیه با انتقاد از اینکه حیات تالاب های خوزستان و عراق به دلیل اتخاذ سیاست‌های آبی غیرکارشناسی در منطقه به خطر افتاده است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای سال گذشته حدود نود درصد تالاب هورالعظیم خشک شده البته اخیرا به دلیل بارندگی های فصلی بخشی از تالاب به صورت موقت آبگیری شده این در حالی است که در فصل پاییز با خشکی 90 درصدی تالاب مواجه می شویم.


نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اخذ تفاهم نامه‌های بین المللی برای رعایت حق آبه تالاب‌ها، افزود: متاسفانه برخی کشورها مانند ترکیه به رعایت این تفاهم نامه‌ها پایبند نبوده و در حقیقت اجازه عملیاتی کردن این تفاهم نامه ها را نمی دهند.


وی با تاکید بر اینکه حق آبه 50 ساله بین النهرین از بین رفته و این جلگه سبز خشک شده است، ادامه داد: سد سازی بی رویه روی دجله، فرات، کارون و کرخه مهم‌ترین عامل فاجعه از بین رفتن تالاب بین النهرین طی چند دهه گذشته است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در رابطه با سدسازی های کشور ترکیه بر روی دجله و فرات به شدت انفعالی عمل می کند، تصریح کرد: متاسفانه در این رابطه شاهد هیچ گونه اقدام عملی مناسب و موثر از سوی دستگاه دیپلماسی نیستیم و وزارت امور خارجه به جای ورود و رایزنی مناسب و موثر بسیار انفعالی، محتاطانه و محافظه کارانه عمل می کند این در حالی است که بی توجهی به این امر شیوع ریزگردها و خشکی تالاب های خوزستان را به همراه داشته است.


نماینده مردم دزفول در مجلس دهم ادامه داد: شدت کانون‌های داخلی ریزگردها روز به روز در حال افزایش بوده و در حال حاضر نیز اگر این کانون‌ها فعال نیستند به دلیل تغییر جهت باد است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت بکارگیری دیپلماسی قوی و موثر برای جلوگیری از سدسازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد وزارت امور خارجه به این موضوع ورودی جدی داشته و مشکل را از طریق دیپلماسی مناسب با این کشور حل و فصل کند.


پروژه آناتولی جنوب شـرقی یا Guneydogu Anadolu Projesi (GAP) یکی از بزرگ‌ترین پروژه­های توسعه­ای در بستر رودخانه و بزرگ‌ترین پروژه توسعه­ای در حال انجام از سوی ترکیه به حساب می­آید. این پروژه شامل 13 طرح آبیاری و برق آبی است که شامل ساخت 22 سد و 19 نیروگاه برق آبی در مسیر دو رود دجله و فرات می­شود. این پروژه که 9 استان ترکیه را پوشش می­دهد تقریباً 10 درصد مساحت و جمعیت این کشور را دربرمی­گیرد. مساحت کل این پروژه 75 هزار کیلومترمربع بوده است که از این میزان، 2/42 درصد زمین­های حاصلخیز، 3/33 درصد مراتع و 5/20 درصد جنگلی و بیشه­زار هستند. ایده اصلی پروژه GAP در سال 1936 پیشنهاد شد. در واقع در آن زمان دو کمیسیون در این خصوص ایجاد شد: یکی از این کمیسیون­ها با رود دجله و کمیسیون دیگر با رود فرات سر و کار داشتند. در سال 1980 این دو کمیسیون در هم ادغام شدند و طرح یکپارچه گاپ شکل گرفت. قرار بود این پروژه مساحتی در حدود کشور بلژیک را آبیاری کند و در نهایت سالانه بیش از 55 هزار میلیارد کیلووات­ساعت برق تولید کند. نخستین سازه­ای که به عنوان بخشی از پروژه گاپ ساخته شد، سد آتاتورک بود که در سال 1992 در نزدیکی شهر شانلی­اورفه به بهره­برداری رسید. تکمیل این سد به اندازه­ای برای دولت ترکیه مهم بود که تصویر این سد را در پشت اسکناس یک لیره­ای حک کردند.


آثار زیست محیطی مخرب پروژه GAP بسیار بیشتر از تصورات اولیه است. بر اساس تحقیقات انجام شده، احداث سد و کاهش جریان خروجی دجله و فرات خطر وقوع خشکسالی در ایران، سوریه و عراق را تشدید می‌کند. از طرف دیگر این کار موجب تضعیف اکوسیستم شکننده منطقه و وخیم­تر شدن درگیری‌های سیاسی خواهد شد. علاوه بر اینکه دولت‌ها و مردم حاشیه­نشین رودخانه‌های دجله و فرات در مسیر عبوری این دو رود حق طبیعی استفاده از آن­ها را دارند، این نکته را نیز باید در نظر داشت که آرامش سیاسی و حفظ محیط زیست منطقه در گرو بهره­برداری مناسب و معقول از آب این دو رودخانه از سرچشمه تا خلیج فارس است. استفاده نامعقول از آب دجله و فرات نه تنها درگیری‌های قومی را افزایش خواهد داد بلکه موجب فجایعی همچون ایجاد چشمه‌های ریزگرد می‌شود که کل منطقه را از شرقی ترکیه تا عراقی و غرب ایران و مکان­های دیگر آلوده خواهد ساخت. در واقع ریزگردها که از ترکیب ذرات ریزگرد و غبار و آلاینده‌های صنعتی موجود و ترکیب آن با گردوغبار ناشی از خشکی خاک حاصل می‌شوند، با گسترش سدسازی‌های صورت گرفته در ترکیه و خشک شدن زمین­های رسوبی راحت‌تر از سطح خاک جدا شده و تحت تتثیر جریان‌های جوی به سمت کشورهای همسایه حرکت می‌کنند.


در کنار این پروژه جنجال برانگیز کشور ترکیه تنها کشور اسلامی است که به صورت مستقیم با رژیم صهیونیستی تعاملات سیاسی و اقتصادی داشته و سفارت‌خانه این رژیم در ترکیه فعالیت دارد.


ترکیه با میدان دادن به رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم جعلی به نوعی نسبت به جهان اسلام دهن کجی کرده و در عمل نشان داده است که تنها اسم یک کشور اسلامی را یدک می‌کشد و در عمل بر خلاف منافع جهان اسلام گام برمی‌دارد.


اگر به عنوان یک نشریه محلی کردزبان نیز به این قضیه بپردازیم کشور ترکیه در بین چهار کشور ایران، سوریه و عراق دارای بیشترین جمعیت کردهای جهان بوده و بیش از نیمی از کردزبانان منطقه خاورمیانه در این کشور ساکن هستند اما نه تنها حکام ترکیه‌ای کردستانی‌ها را به عنوان یک هم‌وطن با زبان و نژاد متفاوت به رسمیت نشناخته‌اند بلکه هویت کردی آنان را نیز انکار کرده و از آنان به عنوان ترک کوهستانی یاد می‌کنند.


بی احترامی به فرهنگ کردستانی‌ها از سوی حکام ترکیه‌ای به حدی است که حتی از برگزاری آیین‌های باستانی نوروز و دیگر رسوم فرهنگی کردستانی‌ها در مناطق اجدادیشان نیز جلوگیری می‌شود و کردزبانان در این کشور حق تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها را نداشته و زبان کردی در این کشور ممنوع است.


در کنار این دشمنی‌ها با فرهنگ و تمدن چندین هزارساله کردستانی‌ها توسط حکام ترکیه‌ای هم‌اکنون شاهد حمله ددمنشانه رژیم آمریکایی صهیونیستی ترکیه به مردم کردستان سوریه هستیم که هزاران نفر از اهالی مناطق کردنشین سوریه به خاک و خون کشیده شده‌اند و جبهه استکبار و صهیونیسم جهانی نیز در برابر این جنایت‌ها سکوت اختیار کرده‌اند لذا به عنوان یک رسانه مستقل و مردمی و در بایکوت گسترده رسانه‌های چندملیتی بر خود واجب دانستیم که با انتخاب این تیتر انزجار خویش را از سیاست‌های ضد اسلامی و ضد انسانی کشور ترکیه اعلام داشته و برای مقابله با توطئه‌های این رژیم خودباخته به غرب وارد عمل شویم.


امید است سایر رسانه‌های محلی، ملی و بین‌المللی نیز برای مقابله با توطئه‌های زیست‌محیطی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور ترکیه وارد میدان شده و تا زمان باقی است از وقوع حوادث ناگوارتری جلوگیری نمایند.


 


نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط