آب شرب سنندج، آلوده به فاضلاب روستای دو هزار نفری روستای سراب قامیش!
دوشنبه، 21 مهر 1399
آب شرب سنندج، آلوده به فاضلاب روستای دو هزار نفری روستای سراب قامیش!
فاضلاب روستای دو هزار نفری سراب قامیش با دبی 10 لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه ای وارد سد وحدت سنندج می شود، این خبری بود که امروز توسط دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعلام شد و بار دیگر بر غیر بهداشتی بودن آب شرب مردم سنندج صحه گذاشت.
به گزارش کورده واری آنلاین، ورود فاضلاب روستاهای اطراف سنندج به سد وحدت که موجب طعم و بوی ناخوشایند آب شرب سنندج شده، در حدود سه سال اخیر همواره یکی از موارد مورد بحث در فضای مجازی بوده اما شرکت آبفای استان کردستان همواره به جای رفع این مشکل به دنبال تکذیب و رد این مسئله بوده و با ارائه تکذیب نامه به رسانه ها در صدد دلخوش کردن مردم به بهداشتی بودن آب شرب سنندج کرده است. حتی شرکت آبفا در یکی از تکذیب نامه های خود در سال 97، با قاطعیت اعلام کرد که در خصوص ورود فاضلاب روستاهای مجاور به داخل سد قشلاق، باید گفت نگرانی‌ها در این زمینه بی‌ مورد است، چرا که حجم فاضلاب این روستاها کمتر از یک لیتر بر ثانیه بوده و غالبا طی مسیر پالایش و یا جذب خاک می‌شود. این در حالی است که نماینده مردم سنندج امروز اعلام کرد که دبی فاضلاب روستای سراب قامیش که به سد وحدت سنندج وارد می شود 10 لیتر بر ثانیه است!

انچه که امروز نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران و دبیر کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده کاملا خلاف اعلام بهداشتی بودن آب شرب سنندج از سوی شرکت آبفا است. گرچه خود آقای محسن فتحی در بازدیدی که تابستان امسال از تصفیه خانه سنندج داشت، بر سالم و بهداشتی بودن آب شرب مردم سنندج صحه گذاشت اما امروز در تذکر خود به وزیر نیرو این خبر را نقض کرده و با قاطعیت اعلام کرده که آب شرب سنندج غیر بهداشتی است.

آقای فتحی در تذکر خود به وزیر نیرو با اشاره به نگرانی های به حق مردم سنندج در خصوص کیفیت آب شرب شهر سنندج، بر لزوم ساماندهی فاضلاب روستاهای اطراف سد وحدت تاکید کرد.

در مکاتبه نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران با‌ وزیر نیرو، آمده است: ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای حاشیه سد وحدت موجب بروز مشکلات و آلودگی زیست ‌محیطی برای آب شرب شهر سنندج شده است.

 محسن فتحی همچنین آورده است: بر اساس اعلام محیط زیست شهرستان سنندج فاضلاب روستای دو هزار نفری سراب‌ قامیش حدود 10 لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود.

نماینده مردم کردستان لزوم تکمیل پروژه های ناتمام آب و فاضلاب شهری و روستایی را نیز یادآور شد و افزود: مردم دیواندره هم این روزها با مشکلات فراوانی برای تامین آب مواجه اند که در این خصوص دولت موظف به تسریع در تکمیل پروژه است.

دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب جزو نیازهای اولیه انسان است اما اینجا در سنندج مردم از داشتن نیاز اولیه خود محروم شده اند!

گزارش/زیبا هوشمند
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط