بی توجهی مدیران شهری به مشکلات بزرگترین میدان سنندج/ وقتی «نبوت» مأمنی برای معتادان و ارازل و اوباش می شود
سه‌شنبه، 17 فروردین 1400
بی توجهی مدیران شهری به مشکلات بزرگترین میدان سنندج/ وقتی «نبوت» مأمنی برای معتادان و ارازل و اوباش می شود
میدان نبوت سنندج از لحاظ وسعت بزرگترین میدان مرکز کردستان محسوب می شود اما از لحاظ امکانات زیرساختی و سیما و منظر شهری جزو آلوده ترین نقاط این شهر به حساب می آید و با وجود اعتراضات گسترده مردمی تاکنون هیچکدام از مسئولان شهری در این خصوص پاسخگو نبوده اند.

به گزارش کورده واری آنلاین به نقل از کُردتودی، سنندج جزو معدود مراکز استانی در کشور است که با کمبود زمین برای انجام پروژه های عمران شهری مواجه بوده و همواره مسئولان و تصمیم گیران این شهر با این چالش دست و پنجه نرم کرده اند.

 

مبحث سیما و منظر شهری با تشکیل سازمانی تخصصی در شهرداری سنندج طی یک دهه اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اقدامات ارزنده ای در این خصوص صورت گرفته است اما این اقدامات به صورت متوازن نبوده و تنها بخشی از شهر سنندج و اهالی مناطق غربی و جنوبی بیشترین منفعت را از این مهم برده و مناطق شرقی و شمالی مورد غفلت واقع شده اند.

 

می توان گفت که در شرق و جنوب شرق سنندج اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و بسیاری از فضاهای سبز در این مناطق به سوی ویرانه شدن می روند که از جمله آن ها می توان به تپه الله اکبر(توس نوذر) و تپه جبل الرحمه اشاره کرد.

 

در این میان در نزدیکی هسته مرکزی سنندج و در قلب این شهر شاهد غفلت بزرگ مدیریتی در حوزه شهری و به ویژه سیما و منظر هستیم و آن هم رهاشدن میدان بزرگ نبوت به حال خود که این امر موجب بروز مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و حتی امنیتی برای شهروندان شده است.

 

میدان نبوت دروازه ورود به بازار سنندج و هسته مرکزی این شهر بوده و علاوه بر اینکه برگترین میدان این شهر محسوب می شود بلکه مبدا و مقصد سفرهای روزانه اهالی مناطق پرجمعیت و حاشیه نشین این شهر هم به حساب می آید.

 

ایستگاه اصلی اتوبوس های شهری و تاکسی ناحیه منفصل شهری نایسر با بیش از 70 هزار نفر جمعیت، ایستگاه اصلی اتوبوس و تاکسی روستای آساوله، روستای صلوات آباد، دولت آباد و روستاهای مسیر سنندج تا گردنه صلوات آباد در حاشیه این میدان مستقر بوده و از این میدان به ترمینال سنندج به تهران، ترمینال سنندج به سقز، شهرک مولوی، عباس آبادهای بالا و پایین، کانی کوزله، فرجه، قشلاق، جاده ساحلی، سه راه ادب و بیمارستان توحید سنندج، میدان آزادی و میدان انقلاب نیز شاهد ایستگاه های متعدد تاکسی هستیم.

 

با وجود ترافیک بسیار زیاد وسایل نقلیه در این میدان و حواشی آن شاهد بی نظمی گسترده ترافیکی در گلوگاه هسته مرکزی سنندج هستیم که در بسیاری از ساعات روز هیچ نظارتی بر ترافیک این میدان و خیابان های اطراف آن صورت نمی گیرد.

 

 

مدیران شهری برای بهسازی معابر میدان نبوت هیچ اقدامی نمی کنند

 

کاوه محمدی از کسبه مستقر در جنب میدان نبوت در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: از سال 90 چندین بار با شهرداری و استانداری مکاتبه کرده ایم که وضعیت پیاده روهای اطراف میدان نبوت و زیرساخت های شهری این میدان ترمیم و بازسازی شود اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های اهالی این منطقه در استان وجود ندارد.

 

وی افزود: میدان نبوت به پاتوقی برای معتادان و فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی تبدیل شده و همین امر زندگی بسیاری از اهالی این منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

 

محمدی خاطرنشان کرد: در گذشته ای نه چندان دور شاهد استقرار باجه نیروی انتظامی در میدان نبوت بودیم که امنیت و آسایش ویژه ای را به این منطقه بخشیده بود و از کسب و کارها گرفته تا ارزش منازل مسکونی در منطقه رونق گرفته بودند اما به ناگاه و توسط فرماندهان پیشین انتظامی استان شاهد برچیده شدن این باجه امنیت آفرین بودیم.

 

حاج محمد گلینی از ساکنان محله های اطراف میدان نبوت نیز در گفت و گفت با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: میدان نبوت و تپه های جنگلی اطراف آن از دهه های گذشته مأمنی برای تفریح روزانه و استراحت سنندجی ها بوده و بسیار متأسفیم که این میدان و تپه های اطراف آن به حال خود رها شده اند.

 

این معتمد بازار سنندج افزود: مدیران استانی و به ویژه شهرداری سنندج ادعای یک مالک شخصی در بخش کوچکی از حاشیه این میدان را بهانه ای کرده اند که در این منطقه هیچ کار عمرانی و شهری انجام ندهند و تنها یک جمله باقی می ماند و آن هم غبطه خوردن به حال خودمان برای وجود اعضای ناکارآمد شورای شهر و شهرداران بی توجه است.

 

 

معتادان و ارازل و اوباش تهدید جدی این منطقه

 

حاجیه عذرا محمدی از ساکنان محلات اطراف میدان نبوت نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: علی رغم اینکه میدان نبوت در مرکز شهر سنندج واقع شده است اما متأسفانه به دلیل حضور معتادان و ارازل و اوباش شاهد ناامنی برای زنان و دختران جوان هستیم به گونه ای که حتی در روز روشن نیز در بخش هایی از این میدان هیچ زن و دختری نمی تواند از ترس معتادان متجاهر، فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی تردد داشته باشد.

 

وی افزود: میدان نبوت سنندج پس از غروب آفتاب نیز به مکانی مخوف و ترسناک برای همه تبدیل می شود و نمی دانیم مسئولان چرا به داد مردم نمی رسند مگر اهالی محلات اطراف این میدان شهروند کردستان نیستند.

 

این بانوی سنندجی اظهار کرد: از محلات فرجه و عباس آباد تا میدان انقلاب سنندج هیچ امکانات تفریحی، خدماتی و فرهنگی وجود ندارد و مسئولان استانی و شهرستانی در این چهل سال از انقلاب اسلامی در این خصوص هیچ کاری نکرده اند و اگر بگوییم این منطقه از سنندج از نایسر و دیگر مناطق حاشیه نشین محروم تر است اشتباه نکرده ایم.

 

وی افزود: مسئولان شهری و مدیران استان کردستان باید از وضعیت میدان نبوت و مناطق اطراف آن خجالت بکشند و از شرم و بی توجهی به دغدغه های مردم باید در زمین فرو روند.

 

این بانوی سنندجی خاطرنشان کرد: ارزش املاک ساکنان محلات اطراف میدان نبوت به دلیل آسیب های اجتماعی مختلف و بی توجهی مسئولان نسبت به آن بسیار پایین بوده و سرمایه های مردم در این منطقه رو به نابودی است و هر روز شاهد حراج کردن یکی از منازل همسایه ها و فرار آن ها از این باتلاقی هستیم که مسئولان برای ما ایجاد کرده اند.

 

 

اعضای شورای شهر به جای خودنمایی در رسانه ها به داد تپه های مرکز شهر برسند

 

قبادی از فعالان زیست محیطی و اجتماعی استان کردستان و ساکن محلات اطراف میدان نبوت نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: در هیچکدام از مناسبت های ملی و مذهبی هیچکدام از ادارات و سازمان های دولتی و حاکمیتی در میدان نبوت و محلات اطراف آن هیچ برنامه ای اجرا نمی کنند در حالی که این مناطق مستعد بسیاری از آسیب های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است.

 

وی افزود: مدیران شهری و اعضای شورای شهر سنندج برای خودنمایی اقدام به درختکاری در مناطق بی آب کوه آبیدر می کنند اما به خودشان اجازه نمی دهند که چند ده هکتار از تپه جبل الرحمه و تپه توس نوذر را که به دلیل بی مدیریتی خودشان خشک شده است دوباره جنگل کاری کنند.

 

قبادی افزود: تپه جبل الرحمه و تپه توس نوذر هردو دارای منابع سرشار آب بوده و با کاشت درختان مثمر و متناسب با جغرافیای منطقه می توانند به مکان هایی تفریحی و گردشگری تبدیل شوند اما انگار آقایان مدیر از ترس زمین خوارانی که کوه کوچکه ره ش را بلعیده اند نمی خواهند به تپه جبل الرحمه رسیدگی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک و مدیریت شهری وجود میدان نبوت به این وسعت خود عاملی برای تشدید ترافیک و نابسامانی های شهری بوده و اگر مدیران استانی و شهرستانی نمی توانند پیوست های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی این میدان را تضمین کنند بهتراست که وارد عمل شده و این میدان را هم به یک چهار راه تبدیل کنند!

 

 

آسیب های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی هسته مرکزی سنندج را تهدید می کند

 

فردین مرادی از کسبه مستقر در جنب تونل انقلاب و میدان نبوت نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: با شور و شعف بسیار به نظاره نشستیم تا پروژه تونل انقلاب به بهره برداری برسد و جهشی در وضعیت فرهنگی و اجتماعی این محلات صورت گیرد اما متأسفانه نه تنها شاهد تغییری مثبت نبودیم بلکه خانه های تخریب شده جنب تونل نیز موجب افزایش آسیب های فرهنگی و اجتماعی شدند.

 

وی افزود: به دلیل بی مبالاتی مدیران شهرداری سنندج شاهد تبدیل شدن خانه های مخروبه جنب تونل انقلاب و میدان نبوت به مکانی برای بیتوته معتادان متجاهر و سگ های ولگرد هستیم.

 

مرادی خاطرنشان کرد: در این دوران کرونایی این مکان های مخروبه در هسته مرکزی سنندج به مرکزی برای انتشار آلودگی های میکروبی و عفونی تبدیل شده اند و بسیاری از اهالی ساکن در اطراف این خانه های مخروبه با انواع بیماری ها و آسیب های دست و پنجه نرم می کنند.

 

وی افزود: انتظار داریم مسئولان استانی همت کنند و به وضعیت نابسامان میدان نبوت و خانه های مخروبه اطراف آن رسیدگی کنند.

 

 

انتهای پیام

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط