برگزاری مراسم به هر شیوه ای/مدیریت تبلیغات اسلامی کردستان به کدام سو می رود؟
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
برگزاری مراسم به هر شیوه ای/مدیریت تبلیغات اسلامی کردستان به کدام سو می رود؟
اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در ایام دهه کرامت و به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز ملی دختر و با هزینه هنگفت و تبلیغات گسترده رسانه ای اقدام به یک مراسم بسیار نامنظم و مملو از هنجارشکنی های فرهنگی کرده و مدیران این نهاد حاکمیتی با یک بیانیه آن هم به نقل از روابط عمومیشان سعی بر سرپوش گذاشتن بر نواقص و کم کاری های مدیریتی خویش دارند.
به گزارش کورده واری، سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ اسلام و ترویج شاخص‌های اعتقادی، بعد از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 شمسی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل و در حال حاضر زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد.
این سازمان در ابتدا به‌ صورت شورایی اداره می‌شد و پس از آن به‌صورت ریاستی اداره می‌شود. در دوره‌های مختلف ریاست این سازمان بر عهده آیت‌ الله احمد جنتی، محمود محمدی عراقی و سید مهدی خاموشی بوده و امروزه ریاست آن بر عهده محمد قمی است. سازمان تبلیغات دارای اساسنامه‌ای در 17 ماده و دارای وظایفی است که در سایت رسمی این سازمان تشریح شده است.
مدیران کل تبلیغات اسلامی در استان کردستان نیز در دوره های پیشین با مدنظر قرار دادن این وظایف تدوین شده اقدام به تعریف برنامه های مختلف فرهنگی و اعتقادی کرده و همواره دارای جایگاه قابل احترامی در بین مردم استان از طیف های مختلف بوده اند.
متأسفانه در دوره مدیریت کنونی این اداره کل شاهد نوعی دهن کجی به اهداف و وظایف تعریف شده این سازمان با هدف خودنمایی و قدرت نمایی شخصی و دیکته کردن افکار مافوق فرهنگ و باورهای مردم استان هستیم که این مهم موجب نارضایتی های گسترده در بدنه نخبگانی استان و حتی بدنه داخلی اداره کل تبلیغات اسلامی استان شده است.
گاف های مدیریتی در تبلیغات اسلامی کردستان محدود به ویژه برنامه روز دختر در سالن 6 هزار نفری 22 گولان سنندج نشده و این نظرات و عملکردهای خارج عرف مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان در جلسات و برنامه های متعددی به کرات تکرار شده است که گواه بر این ادعا ده ها نفر نخبه فرهنگی، دینی و قرآنی استان هستند که همگی بارها از عملکرد مدیریت تبلیغات اسلامی استان اعلام نارضایتی کرده اند اما متأسفانه گوش شنوایی در سطوح مدیریت عالی این سازمان برای شنیدن انتقادهای متوالی نخبگانی فرهنگی و دینی کردستان وجود نداشته و معلوم نیست که مدیران ارشد تبلیغات اسلامی کشور تا چه زمانی در مقابل این انتقادهای گسترده از عملکرد ضعیف و خارج از عرف مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان مقاومت خواهند کرد.
هنجارشکنی ها و بی مدیریتی های صورت گرفته شده در ویژه برنامه روز دختر به همگان نشان داد که مدیریت تبلیغات اسلامی کردستان تنها به فکر رزومه درست کردن برای خود است چرا که مدیر کل تبلیغات اسلامی و حوزه روابط عمومی این اداره کل از چند روز قبل از برگزاری مراسم با آمارسازی های متعدد سعی بر بزرگنمایی برنامه داشتند و گاهی ورزشگاه 15 هزار نفری روباز را 30 هزار نفری معرفی می کردند و گاهی سالن 6 هزار نفری را 15 هزار نفری معرفی می کردند تا به نوعی اقدام خود را در برگزاری این مراسم بزرگ جلوه دهند.
شوربختانه پرده اول نمایش آقای مدیر کل در بزرگ نمایی این مراسم با بارش رحمت الهی آنچنان که انتظار داشت به پیش نرفت و مجبور شدند که قید آمار دروغین 30 هزار نفری و ورزشگاه روباز را بزنند و به سوی سالن سرپوشیده 6 هزار نفری بیایند.
ناهماهنگی و بی برنامگی از نخستین دقایق این برنامه که در بیانیه روابط عمومی تبلیغات اسلامی کردستان 3 ساعت و 20 دقیقه طول کشیده برای همگان عیان بود و انگار فقط هدف آوردن جمعیت به داخل سالن و رها کردن مردم به حال خودشان بود تا هر کسی هر کاری می خواهد انجام دهد.
البته هنجار شکنی های فرهنگی و پوشش نامناسب بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم ویژه روز دختر با موضع گیری های نامناسب آقای مدیر کل در مورد حجاب و عفاف همخوانی داشته و مهر تاییدی بر ادعاهای نخبگان فرهنگی و دینی کردستان که منتقد عملکرد مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان هستند، بوده و دیگر حجت بر مسئولان ارشد استانی و مدیران ارشد تبلیغات اسلامی کشور تمام شده و هرگونه چشم پوشی از این مهم تبعات منفی بیشتری در حوزه فرهنگ استان در آینده به بار خواهد آورد.
مجموعه رسانه ای کورده واری به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه فرهنگی و اجتماعی تمامی رویدادهای فرهنگی استان را رصد خواهد کرد و بدون حب و بغض شخصی عملکرد مدیران و متولیان امر را در استان تحلیل خواهد کرد و در این راستا نیز غیر از خداوند متعال از هیچ شخص و گروهی واهمه ای نخواهد داشت و به روشنگری خواهد پرداخت.


 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط