در جلسه نمایندگان تشکل های کارگری با استاندار کردستان چه گذشت؟
دوشنبه، 10 اردیبهشت 1397
در جلسه نمایندگان تشکل های کارگری با استاندار کردستان چه گذشت؟
همزمان با هفته کارگر دوشنبه شب جمعی از نمایندگان جامعه کارگری و تشکلات کارگری با استاندار کردستان دیدار کردند.

برهان صلواتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست اظهار کرد: بسیار خرسندیم که برنامه های هفته کارگر برای نخستین بار به خود کارگران و تشکلات کارگری واگذار شد.


وی افزود: هم اکنون17 شورای کارگری و 29انجمن صنفی در حوزه کارگری استان به جامعه کارگری استان خدمت ارایه می کنند و 15هزار و 512 کارگاه فعال در استان داریم که در مجموع 204هزار و 367 نَفَر بیمه شده اصلی در استان داریم.


صلواتی همچنین اعلام کرد: در سال 96 حدود 3هزار و 136 نَفَر بیکار شدند و 3هزار و 142 نَفَر از بیمه بیکاری استفاده کردند.

 
 
 
 سیدشاکر إبراهیمی رئیس شورای اسلامی کارگران کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: کارگران کردستانی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و یکی از این مشکلات عدم لحاظ أضافه کاری کارگران در لیست بیمه آن هاست که در نهایت پس از 30 سال خدمت پایین ترین حقوق بازنشستگی را دریافت می کنند.

وی افزود: حرکت بسیار ارزنده ای از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 96 اجرایی شد و بازیدهای شبانه ای که در سال گذشته صورت گرفت در راستای پاسخگویی به بخشی از دغدغه های جامعه کارگری بسیار مؤثر بود و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

سیدکمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست اظهار کرد: مهیا نبودن فضای مناسب برای کارفرمایان آسیب های بسیاری را به جامعه کارگری وارد می کند و اگر می خواهیم فضای کار استان مناسب شود باید دغدغه کارفرمایان را نیز مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به نرخ پایین تورم افزایش حقوق 20درصدی کارگران به صنعت کشور صدمه می زند و انتظار داشتیم که متناسب با نرخ تورم این افزایش صورت گیرد.

ناجی روحانی رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: متاسفانه تجمع کارگران ساختمانی در چهارراه ها و میادین چهره نامیمونی را به شهرهای استان داده اند و انتظار داریم که مسئولان مکانی را در این راستا به انجمن های صنفی کارگران ساختمانی اختصاص دهند.

وی افزود: هم اکنون 40هزار نَفَر در سطح استان و 14هزار کارگر ساختمانی در سطح شهر سنندج به عضویت این کانون در آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم برای کارگران ساختمانی نیز حداقل دستمزد تعیین شود و این قشر خدوم نیز مورد توجه قرار گیرد.

روحانی به حوادث متعدد برای کارگران ساختمانی اشاره کرد و افزود: در این مسیر نیز استاد کار ساختمانی با حقوق روزانه 40هزار تومان و مقطعی را به عنوان کارفرما قلمداد می کنند و در برخی مواقع نیز حتی استادکاران ساختمانی که بر اثر سانحه سقوط فوت کرده اند را مقصر معرفی کرده اند از سوی بازرسان کار و این از عجائب حوزه مدیریتی و اداری کشور است.
 
 
 
 
 هاشمی نائب رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: حمایت از کارفرما حمایت از کارگران و امنیت شغلی را برای آنان فراهم می کند اما متاسفانه در سطح کارشناسی بانک ها ما در استان مشکلات عدیده ای داریم و در گرداب تنگ نظری ها و ناآگاهی ها گرفتار شده ایم.

سردار کریمی نماینده شورای اسلامی شهرداری بانه نیز در این نشست اظهار کرد: مشکل تأمین سرمایه به کارفرمایان صدمه زده و همین امر بر زندگی کارگران بانه نیز تاثیرات منفی بسیاری وارد کرده است. 

وی افزود: بستن مرز و تعطیلی مغازی ها ضربات سنگینی را بر جامعه کارگری بانه وارد کرده است و دو ماه است که کارگران شهرداری بانه به دلیل پایین آمدن درآمدهای شهرداری این شهر شاهد فشار بر کارگران این شهر و عدم پرداخت حقوق آن هاست.

محمدسعید نقشی زادیان از کارفرمایان استان نیز بر نقش آفرینی بخش خصوصی برای توسعه اشتغال استان تاکید کرد و گفت: امیدواریم بخش دولتی نیز با نگاه ویژه به ظرفیت های استان اقدامات عملی را برای رفع موانع پیش روی اشتغال و تولید در استان اجرایی نماید.

مهدی پناه نماینده تشکلات کارگری استان نیز در این نشست اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس ما در بسیاری مواقع زمان طلائی خود را به جای قانون گذاری به مبحث دخالت در امور اجرایی مدیران اختصاص می دهند و این امر موجب شده است که نیروهای توانمند استان با تغییر دولت ها علی رغم شایستگی کنار گذاشته می شوند.

وی افزود: باید برای مدیران و نمایندگان مجلس استان خودمان تاسف بخوریم که چرا میزان ارز وارد شده به کردستان طَی چهار دهه اخیر با میزان ارز یک کارخانه در استان أصفهان برابری می کند.

وی خاطرنشان کرد: به یک استاندار شجاع نیازمندیم که با شجاعت خویش برای رفع مشکلات استان گام بردارد و از تیم استاندار و خود وی انتظار داریم که با تمام توان برای پاسخگویی به دغدغه های جامعه کارگری تلاش کنند.

وی همچنین عنوان کرد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به کردستان وعده دیدار با نمایندگان کارگران را داده بودن که خلف وعده کردن و ما به شدت از وزیر گله مند هستیم.

مهدی پناه همچنین از تأیید صلاحیت برای کارگران نمونه به عنوان امری ناپسند یاد کرد و گفت: وقتی از سوی تشکل های کارگری افراد نمونه انتخاب می شوند دیگر دلیلی نیست که شخص و یا ارگانی صلاحیت آن ها را تأیید کند.
 
 
 
فتاحی رئیس کانون کارفرمایی استان کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: ما انتظار داریم مسئولان استان با تمام توان تلاش کنند و خرسندیم که استاندار کردستان خودشان از کارفرمایان و نماینده بخش خصوصی بودن و هم اکنون مسئولیت اجرایی استان را برعهده دارند.

وی افزود: متاسفانه برخی نهادها و دستگاه ها تنگ نظری های بسیاری را علیه کارفرمایان اعمال می کنند که این امر صدمات بسیاری را به استان تحمیل می کند.

مجیدی نماینده کارگران دخانیات سقز نیز در این نشست اظهار کرد: ظرفیت های بسیار بالایی در عرصه دخانیات، توتون و تنباکو داریم و سرمایه گذاران بسیاری برای این عرصه مشتاق هستند که می تواند در توسعه اشتغال استان و منطقه بسیار مؤثر باشد.

رشیدی رئیس انجمن خبازان سقز نیز در این نشست از عدم افزایش دستمزد کارگران خبازی انتقاد کرد و گفت: از مسئولان دولتی در این خصوص گلایه داریم و امیدواریم حداقل این جلسه با استاندار کردستان همچون جلسات گذشته بدون نتیجه نباشد. 
 
 
 
 
 استاندار کردستان به عنوان آخرین سخنران این نشست چهار ساعته در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم این جلسات تداوم داشته باشد و بدون شک همه مشکلات مطرح شده در همین جلسه امشب حل نخواهد شد.

بهمن مرادنیا افزود: پیشنهاد می کنیم مثلثی بین دولت، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان کارگران تشکیل شود و مسائلی که در سطح استان قابل حل است توسط این کارگروه حل شود و تعدادی از مسائل که از طریق ملی است توسط بنده در سطح ملی پیگیری خواهد شد و برخی مسائل نیز که نیاز به قانون گذاری دارد توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیران باید با مسائل درون سازمانی با جدیت با کارشناسان خاطی برخورد کنند و از بروز رفتارهای نامناسب برخی کارشناسان در این عرصه جلوگیری شود.

استاندار کردستان تصریح کرد: اگر شعار سال محقق شود و تولید داخلی تقویت شود برکات آن به جامعه کارفرمایی و کارگری خواهد رسید.

مرادنیا اظهار کرد: نباید وعده هایی را به مردم بدهیم که نتوانیم آن را اجرایی کنیم و بر تصمیم خویش قاطع هستیم و نمی گذاریم نمایندگان و هیچ نهادی در تصمیمات ما دخالت کنند.
 
 
 
نویسنده:
چاپ خبر
اخبار مرتبط