جولان خبرنگارنماها با چراغ سبز مدیران کردستانی
شنبه، 29 تیر 1398
جولان خبرنگارنماها با چراغ سبز مدیران کردستانی
بر پایهٔ اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می‌گذارند درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورند، پژوهش و اندیشه کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز هیچ گونه مطلبی را نباید از دید مردم پنهان نگهدارند.
 به گزارش کورده‌واری، در دنیای کنونی با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسى، اجتماعى، اقتصادی، امنیتى و ... بشر بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضرورى و حیاتى است. خبرنگاران از عناصر اساسی این مهم بشمار می‌روند.

یک خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی‌طرفانه عمل می‌کند؛ چون ذات خبرنگاری مبتنی بر بی‌طرفی است و اینجاست که خبرنگار با رعایت این نکته مهم خود را به قوانین ملزم دانسته و در این مسیر به اهداف خود نائل می‌شود. علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره در کسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش کند. در جهان حاضر که جوامع در حال تحول و نوزایی هستند قدرت درک، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی حوادث از دیگر مسائل اساسی این حرفه بشمار می‌رود.

شغل خبرنگاری به دلیل نداشتن سقف زمانی و محدودیت مکانی یکی از مشاغل سخت در سطح جهان محسوب شده و فعالان عرصه رسانه با انواع تهدیدات روحی و جسمی مواجه هستند و اگر عشق به این عرصه در آنان موج نزند بدون شک رمقی برای عرض‌اندام در برابر ناملایمات برای آنان باقی نمی‌ماند.

برخی از ایده‌پردازان عرصه رسانه، کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته را جهنمی برای روزنامه‌نگاران عنوان می‌کنند چرا که روزنامه‌نگاران در این جوامع هم از سوی مردم و هم از سوی دولت‌مردان به عنوان افرادی نامحرم و تهدید قلمداد شده و آنچنان که شایسته است به ارزش فعالیت‌ها و کارهای آنان و اثرگذاری اقدامات آنان توجهی نمی‌شود.

استان مرزی کردستان نیز از این امر مستثنی نبوده و متأسفانه اصحاب رسانه این استان نیز با انواع بی‌مهری‌ها از سوی مسئولان و جمع کثیری از مردم مواجه هستند و به آسانی سال‌ها خدمت و تلاش آنان مورد هجمه نابخردان قرار گرفته و جامعه در برابر تحقیر، تخریب و آسیب‌دیدن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان سکوت می‌کند.

هم‌اکنون در استان کردستان از سوی تعدادی از مدیران و مسئولان نگاهی منفی نسبت به اصحاب رسانه بروز و ظهور پیدا کرده و به آسانی با برچسب‌زدن به رسانه‌های منتقد عملکردشان آنان را در وادی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب قرار داده و به نوعی با این حربه حیات خلوت خویش را گسترش می‌دهند.

عدم حمایت و پشتیبانی مردم کردستان از روزنامه‌نگاران موجب شده است که مدیران ناتوان و ضعیف در استان در زمانی کوتاه به مقابله و تهدید رسانه‌های منتقد خویش پرداخته و با مسدود کردن مجاری مالی و اداری برای آنان موجب شوند که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران منتقد و حق‌طلب به گوشه‌ای رانده شوند و دیگر فعالان رسانه‌ای نیز دست به عصا حرکت کنند.

حمایت از خبرنگارنماها و افراد سودجو یکی دیگر از ناگوارترین حربه‌هایی است که از سوی برخی مدیران ناتوان و بی‌کفایت در استان علیه خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای استان اجرایی شده است و متأسفانه طی دو دهه اخیر آسیب‌های فراوانی را به جایگاه و پایگاه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در کردستان وارد کرده است.

این افراد نالایق و خبرنگارنما با زیرپا گذاشتن تمامی اصول و مبانی روزنامه‌نگاری و حرفه‌ای و تنها برای کسب منفعت مادی دست به اقدامات دون شأن و حتی غیراخلاقی زده و در بسیاری مواقع نیز برای رسیدن به منافع خویش به تخریب فعالان رسانه‌ای استان می‌پردازند.

حمایت قاطع مدیران و تصمیم‌گیران استان از این افراد سودجو موجب جسارت بیشتر این افراد شده و متأسفانه هم‌اکنون این افراد خبرنگارنما توانسته‌اند در بدنه تشکل‌های مطبوعاتی استان نیز رخنه نموده و خرابکارهای خود را به صورت بنیادی ادامه دهند.

بدون شک تداوم اقدامات خصمانه این افراد بی‌سواد و جاهل به عرصه رسانه موجب می‌شود اندک رمقی که در پیکره مطبوعات کردستان نیز وجود دارد گرفته شود و در آینده‌ای نزدیک دیگر لغتی به نام روزنامه‌نگاری کردی و مطبوعات محلی در استان کردستان موجودیت نداشته باشد.

طی چند دهه اخیر بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کردستانی مجبور به ترک موطن شده و یا به ناچار با پر عقاید و عشق خویش به رسانه گذاشته و تغییر شغل داده‌اند و روز به روز شاهد خالی‌شدن عرصه مطبوعات و رسانه‌های کردستان از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متخصص هستیم که این امر در آینده آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد شد.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط