کاهش 30 درصدی آب مخزن سد قشلاق سنندج
دوشنبه، 21 تیر 1400
کاهش 30 درصدی آب مخزن سد قشلاق سنندج
مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سد قشلاق 160 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد کاهش دارد.

به گزارش کورده واری آنلاین،‌ عبدالله دولتیاری اظهار داشت: هم اکنون از 215 میلیون مترمکعب حجم نرمال مخزن سد قشلاق، 160 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به پارسال 40 درصد کمتر شده و این رقم در 52 سال اخیر بی‌سابقه است افزود: در حال حاضر از سد قشلاق 2 هزار و 250 لیتر در ثانیه برای بخش شرب و 300 تا 350 لیتر در ثانیه برای بخش کشاورزی رهاسازی می‌شود که نسبت به پارسال کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد.

مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج با اشاره به اینکه پارسال ورودی آب به سد قشلاق 300 لیتر در ثانیه بود و اکنون 60 لیتر در ثانیه است، یادآور شد: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها و البته از سال 1394 تاکنون، روزانه و برای جبران کسری مخزن، سالانه 15 میلیون مترمکعب از سد آزاد به سد قشلاق انتقال داده می‌شود.

دولتیاری خواستار رعایت الگوی مصرف آب به ویژه توسط کشاورزان شد و اضافه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، کشاورزان باید به سمت تغییر الگوی کشت و مصرف بهینه آب گام بردارند.

سد قشلاق تنها منبع تامین آب شرب سنندج بوده و در سال 1358 به بهره‌برداری رسیده است.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط