مدیریت منابع آب کردستان باید از دست استان های دیگر خارج شود
سه‌شنبه، 9 آذر 1400
مدیریت منابع آب کردستان باید از دست استان های دیگر خارج شود
استاندار کردستان گفت: کردستان یکی از استان های پر آب کشور است که متأسفانه مدیریت منابع آب آن در دست استان های دیگر بوده و باید در این خصوص تجدید نظر شود.

به گزارش کورده واری آنلاین، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه دوشنبه با حضور در برنامه رویداد در سیمای مرکز کردستان اظهار کرد: استفاده از سرمایه‌های بسیار ارزشمند انسانی یکی از اولویت های ماست که نباید نادیده گرفته شود، چراکه با بهره‌گیری از این پتانسیل می‌توان مسیر توسعه را به سرعت طی کرد.
وی افزود: باید در مسیری استفاده حداکثری از توانمندی جوانان حرکت کنیم چون وقتی که مسئولیتی به جوانان سپرده می‌شود، آنان با انگیزه‌ای مضاعف سعی می‌کنند خود را اثبات کنند و در راه موفقیت قدم بردارند.
استاندار کردستان افزود: امروز وظیفه ما این است که نارسایی‌ها، مشکلات و وضعیت موجود را شناسایی،تجزیه و تحلیل نموده و براساس آن برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.
زارعی کوشا به بخش اقتصاد و اهمیت این حوزه اشاره کرد و گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم، فعال کردن ظرفیت‌ها و استعدادها در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد است، چراکه دشمن، ناجوانمردانه عرصه اقتصاد ما را هدف قرار داده است و تلاش دارد با تحریم‌های موجود، مانع پیشرفت کشور شود.
وی با بیان اینکه در کنار آن، تحریم‌های داخلی نیز مانع پیشرفت اقتصادی در کشور شده و این موضوع در کردستان مصداق دارد، ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن، کردستان از لحاظ داشتن منابع معدنی جزو استان های پیشتاز است که اگر بتوانیم اکتشافات و تولیدات و در بخش معدن زنجیره ارزش را تکمیل کنیم، اشتغال رونق خواهد گرفت.
استاندار کردستان تأکید کرد: چاره ای نداریم، جز اینکه ریشه های توقف و عقب گرد صنعت را شناسایی کنیم که تا حدودی این کار انجام شده است و رئوس کلی حرکت را تبیین کردیم و نگاه‌ها را به این حوزه باید تغییر دهیم.
زارعی کوشا خواستار تلاش مدیران استان برای تحول در برنامه‌های کاری خود شد و اضافه کرد: اگر مسیر گذشته را ادامه داده و تحول ایجاد نکنیم، نمی‌توان شاهد توسعه در بخشهای مختلف شد، بنابراین جهت گیری در حوزه اقتصاد و نگاه‌ها باید تعییر کند.
وی بر ضرورت فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری و توسعه در استان تاکید کرد و گفت: هر کس مانع روند توسعه در کردستان باشد باید کنار برود، چون مردم منتظر توسعه و شکوفایی اقتصادی هستند و نباید فرصت‌ها را از دست داد.
استاندار کردستان اظهار داشت: یکی از بزرگترین کارهای خیر تولید گری و تلاش در عرصه تولید است، پس باید از کسانی که دلسوزانه در عرصه تولید قدم برمی‌دارند، حمایت کرده و راه را برای آنان هموار کنیم تا سرمایه گذاران احساس ناامیدی نکنند.
وی بر حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، رفع مشکلات آب شرب و تسریع در انتقال آب به مناطق شرقی استان، لزوم واگذاری مدیریت منابع آبی و سدهای داخل استان به کردستان و تلاش برای تخصیص اعتبار برای سد چراغ ویس سقز و بهره‌برداری از آن تأکید کرد و گفت: کردستان یکی از استان های پر آب کشور است که متأسفانه مدیریت بر منابع آبی این استان بر عهده سایر استان هاست که باید این رویه تغییر کند.
زارعی کوشا در بخش دیگری از سخنانش به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تحول آفرین باشد و اشتغال ایجاد کند و درآمد سرانه خانوارها را بالا ببرد، صنعت گردشگری است.

با راهبرد رسانه ای کردستان را به جهانیان معرفی کنیم

استاندار کردستان به اقدامات خوب گذشته در حوزه گردشگری و ثبت جهانی هورامان اشاره کرد و افزود: باید با استفاده از راهبرد رسانه‌ای، کردستان را ابتدا به کشور و به سپس به جهان معرفی کنیم تا شاهد توسعه بخش گردشگری در استان باشیم و در این راستا باید از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به خوبی بهره گرفت.
زارعی کوشا اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای تضمین حمایت از سرمایه‌گذاری فعالان عرصه گردشگری به کار می‌گیریم تا از موهبت‌های موجود به خوبی بهره گیریم و شاهد اشتغال هر چه بیشتر در این حوزه باشیم.
استاندار کردستان با اشاره‌ به سفر رهبر معظم انقلاب به استان در سال 1388 آن را نقطه عطفی دانست که نگاه‌ها به کردستان را اصلاح کرد و گفت: این رویه و نگاه همچنان باید ادامه داشته باشد.
زارعی کوشا افزود: در حوزه فرهنگ و هنر در کردستان پروژه های خوبی در دست اجراست اما معتقدم نرم افزار و استعدادهای حوزه هنر مهمتر از سخت افزار و زیرساخت است و باید از اساتید و هنرمندان به خوبی حمایت کنیم و از ظرفیت آنان بهره گیریم.
وی با بیان اینکه در عرصه هنر و تعالی هنری باید به سمت اهل آن برویم و مشورت بگیریم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم هنر کردستان را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
استاندار کردستان اظهار داشت: با استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها، بسیاری از مشکلات حوزه اجرایی قابل حل است، بنابراین تعاملی اساسی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی باید وجود داشته باشد.
زارعی کوشا در پایان سخنان خود از اقشار مختلف مردم به ویژه نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی خواست که در کنار دولتمردان برای بالفعل کردن ظرفیت های استان باشند و مجموعه دستگاه های اجرایی را برای خدمت رسانی بیشتر همراهی کنند.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط