شهریور، پایان صف های طولانی چشمه‌های سنندج؟
جمعه، 14 مرداد 1401
شهریور، پایان صف های طولانی چشمه‌های سنندج؟
سال‌ها از آغاز طرح آبرسانی به شهر سنندج می‌گذرد، اما همچنان مردم شهر خلاق موسیقی، مردم پایتخت کتاب ایران، دبه به دست برای داشتن آب خوش بو و گوارا سرگردان کوه‌ها و چشمه‌ها هستند. آیا این صف های طولانی شایسته این شهر با این همه القاب زیبا است؟
در تاریخ 31 فروردین ماه سال 1401، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در جلسه بررسی پروژه احداث خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج که با حضور مجری طرح سدهای آزاد و ژاوه برگزار شد، گفت: تاکنون 470 میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد خزانه به پروژه انتقال آب به سنندج تزریق شده و 300 میلیارد تومان دیگر نیز تامین شده است.
در همان جلسه زارعی کوشا قول 3 شیفت شدن پروژه انتقال آب را به مردم شریف کردستان داد ولی با بازدید های تیم کارزار اعتراضی آب شرب و همچنین کمپین مطالبه آب شرب شاهد روند بسیار کند پروژه بودیم و قول 3 شیف شدن نیز کنار سایر قول های دیگر که محقق نشد، گذاشته شد. در ادامه جلسات مکرری که با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و شورای شهر سنندج و همچنین جناب آقای دکتر محرابیان وزیر نیرو طی سفر یک روزه ایشان به استان داشتیم در همین راستا مقرر گردید که در اواخر خرداد ماه 1401 از این پروژه مهم بهره برداری شود.
در تاریخ 29 خرداد 1401 اسماعیل زارعی‌کوشا در بازدید از خط انتقال آب سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون سه هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اتمام آن نیازمند سه هزار میلیارد ریال دیگر است که بخشی مربوط به مطالبات پیمانکار است. 
این در حالی است که در جلسه فروردین ماه ایشان از 470 میلیارد هزینه و تخصیص خبرداده بودند. در نهایت قول نهایی مسئولین بر این قرار بود که اوایل شهریور ماه 1401 پروژه انتقال آب به خط پایان برسد. حال سوال این است آیا این بار مردم سنندج به خواسته خود میرسند؟ این در حالی است که زمزمه های از به تعویق افتادن پروژه به گوش میرسد چرا که هنوز 10 الی 15 درصد از پروژه انجام نشده که طی یک ماه آینده به اتمام رسیدن آن بعید یه نظر میرسد. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده تیم کارزار و کمپین مطالبه آب شرب در حال حاضر 7 کیلومتر جوشکاری، 15 حوضچه درجا، نصب 50 حوضچه پیش ساخته، نصب کلیه شیرآلات مورد نیاز و اجرای مخزن 250 متر مکعبی، انجام نشده که با این سرعت عمل که تا به امروز مشاهده شده، به پایان رساندن همین چند قلم شاید چندین ماه به طول بیانجامد.
سوال دوم این است که طبق فرمایشات جناب استاندار تمامی بودجه مورد نظر تأمین و به پروژه تخصیص یافته است. پس دلیل این که پروژه به اتمام نمیرسد چیست؟
و سوال نهایی این است که آیا مقصر اصلی شرکت پیمانکار است و یا مسئولین مربوطه با مردم شریف کردستان صادق نبوده اند؟
شهریور، پایان صف های طولانی چشمه‌های سنندج؟
مطالبه به حق مردم سنندج اکنون بعد از سال ها نوشیدن آب با طعم و بوی نامطلوب و بارها به عقب افتادن پروژه انتقال آب، بهره‌مندی از آب شرب گواراست و امیدوارند پروژه خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه این شهر طبق وعده ریاست محترم جمهور، وزیر نیرو، استاندار،نمایندگان مجلس،شورای شهر و مسئولین مربوطه، تا شهریور به بهره‌برداری برسد تا ناچار نباشند هر از گاهی، به چشمه‌های اطراف شهر پناه ببرند.
از طرفی هم به واسطه استفاده از آب چشمه خطر ابتلا به بیماری وبا (که تاکنون 39 نفر مشکوک به ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده‌اند) هم وجود دارد که البته تأکید شده حتما آب قبل از مصرف جوشانده شود که این خود نیز عوارض های پزشکی مربوط به خود را در پی دارد.
یادداشت: افشین مقصودی

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط