دلال بازی و واسطه گری یکی از عوامل مؤثر در رشد تورم کردستان است
سه‌شنبه، 29 فروردین 1402
دلال بازی و واسطه گری یکی از عوامل مؤثر در رشد تورم کردستان است
سنندج- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان یکی از عوامل دخیل در رشد تورم استان را مافیای دلال بازی و واسطه گری دانست.
علی اصغر حسینی در گفت گو با خبرنگار کورده واری آنلاین در تبیین راهکارهای تحقق شعار سال اظهار کرد: نامگذاری سال 1402 با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری بسیار تعیین کننده است و این شعار باید در دستور کار تمام مسئولان مملکت قرار گیرد.

وی افزود: اولین درخواست ما از از مدیران استان کردستان در خصوص شعار سال این است که شعار «مهار تورم و رشد تولید» از جنبه شعارگونه خارج شود و صرفاً مبنای شعاری نداشته باشد و به نصب بنرهای تبلیغاتی خلاصه نشود بلکه حتماً باید به صورت عملیاتی پیگیری شود تا منویات ایشان تحقق یابد.

حسینی تأکید کرد: در مبحث رشد تولید، شناسایی توانایی‌ها و بسترهای تولید در استان کردستان بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نیروی انسانی توانمند و متخصص در استان کردستان، افزود: کردستان استانی بسیار ثروتمند است و در برخی عرصه‌ها به ویژه کشاورزی می‌تواند 90 درصد نیاز کشور را تأمین کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با اشاره به ظرفیت‌های توریسم و گردشگری استان کردستان عنوان کرد: اگر مسئولین از این ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی استفاده بهینه کنند در رشد و توسعه استان تأثیر بسزایی دارد.

حسینی با بیان اینکه مدیران باید نظرات کارشناسان خبره را احصاء و استفاده کنند، ظرفیت‌های معدن، صنایع دستی، کشاورزی، نیروی توانمند انسانی و… را از دیگر ظرفیت‌های بالقوه استان کردستان برشمرد که می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به لازمه مدیریت رشد تولید در استان کردستان، اظهار داشت: لازم است که مدیران کارآمد و توانمند عرصه تولید را در استان به دست بگیرند. وی افزود: مدیران باید در حوزه مسائل بانکی، صدور مجوزها، مسائل مالیاتی، رفع بروکراسی‌های اداری و تسهیل فروش محصولات تولیدی یار و یاور تولیدکنندگان باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با تأکید بر اینکه مدیران باید عوامل مؤثر تورم زا در استان را شناسایی کنند، گفت: باید بررسی شود که چه چیزهایی موجب شده است تورم در کردستان نسبت به میانگین کشوری بیشتر باشد و لازم است با آسیب شناسی درست عوامل دخیل بر این تورم افسارگسیخته اصلاح شوند.

حسینی یکی از عوامل دخیل در رشد تورم استان کردستان را مافیای دلال بازی و واسطه گری دانست و گفت: این مافیا محصولات تولیدی کشاورزان و دامداران را به قیمت ناچیز از تولیدکننده خریداری می‌کنند و آنها را با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسانند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان تأکید کرد: باید محصولات تولیدی بدون واسطه در اختیار مردم قرار بگیرند و بین شرکت‌های خصوصی رقابت ایجاد شود تا محصولاتشان را با قیمت کمتر به دست مصرف کننده برسانند.

وی اظهار داشت: برخی مدیران و کارشناسان اداری به خاطر انتفاع شخصی نقش واسطه گری دارند که اگر این واسطه گری‌ها حذف شوند بخشی از مشکلات تورمی جامعه هم حل خواهد شد.

حسینی در ادامه نظارت و کنترل دقیق از سوی مدیران را لازمه تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» دانست و گفت: تعیین نرخ محصولات یک نظارت دقیق می‌خواهد و هرچند تعزیرات حکومتی در این خصوص تلاش‌های بسیاری داشته است اما نباید تنها به مبحث جریمه اکتفا کرد و باید به صورت سیستماتیک نظارت و کنترل انجام شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با تأکید بر اینکه باید ثبات در قیمت‌ها به یک نتیجه معقول ختم شود، ادامه داد: برخی محصولات، تولید داخل هستند و هیچ تأثیرپذیری از نرخ ارز ندارند اما وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد قیمت بالای آن را به عنوان یک حربه به تحریم‌ها ربط می‌دهند که لازم است روی این موارد نظارت و کنترل دقیق صورت گیرد.

وی مطالبه گری مردم در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها را مؤثر دانست و گفت: مردم خود باید به عنوان مطالبه گر از بانیان گرانی بازار چه در سطح مدیران و چه در سطح بازار مطالبه گری کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت: در سال جدید اگر همه دست به دست هم دهیم و نظارت‌ها و مدیریت‌ها بیشتر و دقیق‌تر شود بخش زیادی از مشکلات کنونی جامعه رفع خواهد شد و منویات مقام معظم رهبری نیز به معنا بی واقعی عملیاتی و نشاط و امید در جامعه حکمفرما خواهد شد.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط