استعلام برای سند رهنی ممنوع است/دفاتر اسناد رسمی موظف به نصب دوربین هستند
دوشنبه، 16 مرداد 1402
استعلام برای سند رهنی ممنوع است/دفاتر اسناد رسمی موظف به نصب دوربین هستند
سنندج - رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان گفت: دفاتر اسناد رسمی حق ندارند برای سندهای رهنی مراجعه کنندگان را مجبور به دریافت استعلام از ادارات کنند.
به گزارش خبرنگار کورده واری آنلاین، احمد ازغ ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر 124 دفترخانه زیر نظر ‌کانون سردفترداران و دفتریاران کردستان فعالیت دارند که 40 مورد آن مربوط به سنندج است.
وی افزود: تمامی دفاتر اسناد رسمی ملزم به نصب دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا و تصویر شده اند و در صورت تخطی از قانون تخلف انتظامی آنان به اداره ثبت گزارش داده می شود.
ازغ خاطرنشان کرد: شیوه کنونی تنظیم اسناد خودرو خلاف قانون مجلس است و باید این مهم در دفترخانه ها انجام شود.
وی افزود: 70 درصد درآمد سردفترداران از محل تنظیم سند خودرو بود که حذف شد.
ازغ اعلام کرد: طبق ماده 29 مصوبه مجلس، این کار باید توسط دفاتر اسناد رسمی انجام شود، ضمن اینکه حق الثبت دفاتر اسناد رسمی از یک درصد به نیم درصد کاهش یافته است.
ممنوعیت تنظیم سند مسکن ملی در دفترخانه ها
وی در ادامه بر ممنوعیت تنظیم سند مسکن ملی در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد و گفت: در این رابطه سه مورد تخلف در سنندج شناسایی و در دادگاه در حال بررسی است.
ازغ اظهار داشت: دفاتر اسناد رسمی از چند جهت بازرسی می شوند و در صورت تخلف از سه ماه تا یکسال از کار منفصل خواهند شد، ضمن اینکه سال گذشته پنج سردفتر در استان به دلیل تخلف برای مدت معین از کار منفصل شدند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان افزود: بزودی سامانه ای ایجاد می شود که بر اساس آن کل کارهای مربوط به تنظیم سند در دفاتر به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و متقاضی فقط برای امضا به دفترخانه مراجعه می‌کند.


 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط