800 روستای کردستان فاقد محل دفن زباله استاندارد محیط زیستی هستند/عملکرد شهرداری ها در حوزه پسماند ضعیف است
یکشنبه، 29 مرداد 1402
800 روستای کردستان فاقد محل دفن زباله استاندارد محیط زیستی هستند/عملکرد شهرداری ها در حوزه پسماند ضعیف است
سنندج- مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: از هزار و 600 روستای کردستان تنها 900 روستا دارای محل دفن زباله استاندارد و مورد تأیید محیط زیست هستند.
به گزارش خبرنگار کورده واری آنلاین، اقبال حمیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اداره محیط زیست کردستان آمادگی دارد که در عرصه های مختلف پاسخگوی خبرنگاران و فعالان حوزه های زیست محیطی باشد.
وی افزود: مبحث پسماند یکی از دغدغه های اصلی ما در استان است و اثرات منفی بسیاری بر اراضی کشاورزی و منابع آبی دارد.
حمیدی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر 288 مورد بازدید از محل های دفن زباله در روستاهای مختلف استان به عمل آمده است.
سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: بر ورود و خروج کالا در مرز رسمی باشماق مریوان نظارت داریم و از ورود هرگونه پسماند به کشور جلوگیری می شود.
حمیدی افزود: فقط شخصی که واحد بازیافت داشته باشد می تواند واردات انجام نماید و این واردات هم باید با 50 درصد ظرفیت کارگاه برابری کند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 19 مورد قاچاق پرندگان در مرز باشماق کشف و رها سازی شدند.
سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: در حال حاضر از مجموع هزار و 600 روستای استان تنها 900 روستا مجوز محیط زیست در خصوص محل دفن زباله دارند.
حمیدی افزود: هم اکنون 300 مورد محل دفن زباله روستاها در حریم 20 کیلومتری شهرها قرار دارند و 800 مورد فاقد مجوزها و استانداردهای زیست محیطی هستند.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا با مدیر کل امور روستایی استانداری مکاتباتی انجام داده ایم اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
حمیدی اظهار داشت: برای ایجاد محل دفن زباله روستاها باید با علوم پزشکی و منابع طبیعی در بحث مکان یابی هماهنگی هایی صورت گیرد.
وی افزود: عملکرد شهرداران نشان داده است که محل دفن زباله فقط برای تخلیه زباله بوده و هیچ برنامه ریزی دیگری در این راستا انجام نمی دهند.
سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: در بحث مدیریت پسماند و استفاده از زباله به عنوان کود و انرژی هیچ برنامه ای نداریم.
حمیدی افزود: تفکیک در مقصد جزو منسوخ ترین روش هاست و شهرداری سنندج متأسفانه تفکیک از مبدأ را فراموش کرده است.
وی تصریح کرد: اگر زباله گردها توسط شهرداری ها مدیریت شود شاهد این نابسامانی ها نخواهیم بود
حمیدی اظهار داشت: فرهنگ سازی باید در بین مدیران شروع شود و نگاه ریالی در حوزه شهرداری حذف شود.

 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط