تشکیل 450 پرونده موقوفه خواری در کردستان/66 هزار هکتار از اراضی وقفی صاحب سند تک برگ شدند
یکشنبه، 9 مهر 1402
تشکیل 450 پرونده موقوفه خواری در کردستان/66 هزار هکتار از اراضی وقفی صاحب سند تک برگ شدند
سنندج - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: متأسفانه هنوز در سطح استان کردستان پدیده موقوفه خواری داریم و در این راستا 450 پرونده حقوقی در خصوص موقوفه خواری در سطح استان مطرح شده است.
به گزارش خبرنگار کورده واری، حجت الاسلام احمد کاروند صبح یکشنبه در نشست خبری ویژه ایام هفته وقف در سنندج اظهار کرد: در راستای عمل به نیات واقفانه مردم خیراندیش از جمله وظایف این نهاد است که در این راستا 32 میلیارد تومان برای تغییر و مرمت مساجد استان هزینه کردیم که 18 میلیارد تومان آن اعتبارات دولتی و 14 میلیارد تومان مربوط موقوفات مساجد بوده است.
وی افزود: امسال ایام هفته وقف از دهم تا شانزدهم مهرماه و در ایام ماه ربیع الاول خواهد بود و به این مناسبت برنامه های مختلفی در سطح استان برگزار می شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان خاطر نشان کرد: ظرف یک سال گذشته از محل موقوفات 15 میلیارد تومان به روحانیون اهل سنت استان کمک صورت گرفته است که هر سه ماه یک بار به هزار و 860 ماموستا پرداخت شده است.
حجت الاسلام کاروند افزود: احداث بازارچه های محلی یکی از کارهایی بود که برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت و در سقز، سنندج و بیجار مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: بازارچه بیجار دارای پیشرفت 60 درصدی است و بازارچه های سنندج و سقز هنوز شروع نشده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه سخنان خود از اختصاص زمین برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در چهار شهرستان به یاری متقاضیان این طرح آمدیم.
حجت الاسلام کاروند افزود: در حوزه خدمات پزشکی و درمانی نیز چندین رزمایش در مناطق محروم استان انجام شده و کلینیک خیریه استان در خیابان مولوی سنندج در حال ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: خرید 2 دستگاه دیالیز و 10 تخت بیماستانی برای بیمارستان قروه از محل موقوفات میرمحمود قروه از دیگر خدمات پزشکی و درمانی در یک سال اخیر بوده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از اجرای سه پروژه گردشگری در سطح استان خبر داد و گفت: مجوزهای لازم برای این سه طرح کسب شده است و به زودی عملیات اجرایی آن ها آغاز شود.
حجت الاسلام کاروند همچنین از اهدای 3 تا 16 رأس گوسفند به خانوارهای نیازمند در سطح 21 روستای استان خبر داد.
وی افزود: در این مدت 14 کارگاه خیاطی در سطح استان راه اندازی شده است و به صورت موردی هم به خانم های سرپرست خانواده کمک شده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان تصریح کرد: از محل موقوفات خیرات و مبرات استان به 140 هیأت شاخص استانی کمک شد و در ایام اربعین موکبی در شهر سلیمانیه عراق دایر کردیم.
حجت الاسلام کاروند افزود: سال گذشته 66 هزار هکتار از اراضی وقفی از سند دفترچه به سند تک برگ تبدیل شد و در سطح کشور رتبه اول را کسب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز در سطح استان کردستان پدیده موقوفه خواری داریم و انتظار داریم که افرادی که در جامعه مرجع هستند به این مبحث ورود کنند.
حجت الاسلام کاروند افزود: در این راستا 450 پرونده حقوقی در خصوص موقوفه خواری در سطح استان مطرح شده است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دستگاه های اجرایی هم در پرداخت دیون به موقوفات کم کاری می کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان تصریح کرد: در ایام هفته وقف شاهد برنامه های مختلفی خواهیم بود که همایش یاوران وقف، محافل انس با قرآن و چندین برنامه فرهنگی از جمله این موارد است.


 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط