نیاز شدید سنندج به پارکینگ های طبقاتی/جلسات شورای ترافیک دور از رصد رسانه ها
پنجشنبه، 4 بهمن 1403
نیاز شدید سنندج به پارکینگ های طبقاتی/جلسات شورای ترافیک دور از رصد رسانه ها
سنندج با دربرگیری یک سوم جمعیت استان کردستان و به عنوان مرکز استان روزانه شاهد هزاران تردد وسایل نقلیه بوده و عدم توجه مدیریت شهری در چهار دهه اخیر موجب شده که هسته مرکزی شهر سنندج مملو از وسایل نقلیه ای شود که هیچ جایی برای پارک نداشته و اقدام به اشغال معابر و خطوط تعبیه شده در خیابان های شهر می کنند.
معاونت عمرانی استانداری کردستان به عنوان متولی اصلی کنترل ترافیک در استان و تصمیم ساز در خصوص اجرای طرح های عمران شهری همواره از شفاف سازی در خصوص مشکلات ترافیکی مرکز استان سرباز زده و طی 2 دهه اخیر همواره جلسات شورای ترافیک استان و شهر سنندج بدون حضور رسانه های مستقل و محلی برگزار شده است.
نبود برنامه منسجم برای کاهش مشکلات ترافیکی و عدم توجه به ساخت پارکینگ های طبقاتی در نقاط مختلف شهر سنندج بر معضلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی شهر افزوده است و روزانه شاهد حوادث ناگوار فرهنگی و اجتماعی در این خصوص هستیم.
در حال حاضر بسیاری از کوچه ها و خیابان های جنبی هسته مرکزی شهر سنندج مملو از خودروهای پارک شده بوده و در بسیاری از مواقع برای حرکت خودروهای امدادی و اورژانس مشکلات تردد ایجاد می شود.
تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه مدیریت شهری با کم کاری و غفلت از فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ایجاد پارکینگ های طبقاتی به مشکلات فرهنگی و اجتماعی مرکز استان دامن زده اند و به صورت مستقیم در جان باختن شهروندان ساکن در هسته مرکزی شهر و عدم دسترسی آن ها به خدمات اورژانسی و درمانی سهیم هستند.
به عنوان مثال شهرداری سنندج و شورای ترافیک استان وضعیتی ناگوار را در خیابان های مولوی، فلسطین، سید قطب، کشاورز، آبیدر، استانداری، حسن آباد، پاسداران، نمکی، 28 دی، طالقانی، چهارباغ، صلاح الدین ایوبی و شهدا را رقم زده و در این خیابان ها باید طی 4 دهه اخیر ده ها پارکینگ طبقاتی ساخته می شد و از تمرکز ساختمان های پزشکان، بانک ها و ادارات در این خیابان ها جلوگیری می شد که متأسفانه غفلت ها و ترک فعل هایی صورت گرفته شده و دستگاه های نظارتی در استان نیز بر این ترک فعل ها و غفلت های مدیریتی چشم فروبسته اند.
ادعای ساخت پارکینگ طبقاتی در محل پلیس آگاهی خیابان مولوی توسط شهردار سنندج در حالی است که از سوی این نهاد عمومی خدمت رسان تاکنون اقدامی عملی صورت نگرفته و خبرنگار کورده واری در چند نشست خبری این مهم را از فرمانده انتظامی استان کردستان سؤال نموده و سردار آزادی در پاسخ از عدم ورود عملی شهرداری سنندج برای این مهم خبر دادند و از آمادگی این نهاد برای واگذاری این مکان برای ساخت پارکینگ خبر داده است.
منابع سرشار شهرداری سنندج از عوارض و پروانه های ساختمانی در همین محدوده ها می تواند زمینه ساخت چندین پارکینگ طبقاتی را فراهم کند اما گویا مدیران شهری سنندج تمایلی به ساخت این ابنیه های زیرساختی نداشته و به سمت طرح های ساده همچون صاف کردن تپه های اطراف آبیدر و ساخت پارک های جانبی آن روی آورده اند.
بدون شک عدم توجه به نیازهای زیرساختی شهر از جمله نیاز به پارکینگ های طبقاتی از مصداق های عینی ترک فعل مدیریتی بوده و اعضای شورای ترافیک استان و شهرستان ها نسبت به این ترک فعل ها و غفلت ها باید پاسخگو باشند.
آرش لهونی استاندار جدید کردستان که اجرای محور گردشگری قشلاق گریزه را جزو طرح های عمرانی و خدماتی اعلام کرده که در دوران تصدی بر امور اجرایی استان کردستان مدنظر دارد، بهتر است در خصوص ایجاد پارکینگ های طبقاتی با نقش آفرینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز چاره ای اساسی بیاندیشد و هسته مرکزی شهر و ساکنان این محلات را از قفل شدن معابر و خیابان های آن مناطق نجات دهد.


برای ساخت پارکینگ‌ها باید ضوابط ساخت پارکینگ‌های عمومی را به درستی اجرا کرد؛ اما ضوابط شامل چه مواردی می شود؟

تعداد خودروهایی که در این پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد، نحوه قرار گرفتن آن‌ها، نحوه احداث پارکینگ‌، همه و همه در ضوابط طرح‌های توسعه شهری با عنوان ضوابط پارکینگ طبقاتی شناخته می‌شود. پارکینگ‌های طبقاتی انواع مختلفی مانند پارکینگ‌های طبقاتی مسکونی‌، پارکینگ طبقاتی فروشگاه‌ها و پارکینگ‌های طبقاتی برای محل‌های شلوغ و پرتردد تقسیم‌بندی می‌شوند.

پارکینگ‌های طبقاتی مزایای زیادی دارند؛ در این پارکینگ بیشترین میزان بهره‌وری از فضا می‌شود، یعنی در کمترین مکان بیشترین فضا برای ساخت جای پارک را ایجاد می کند. دسترسی به این پارکینگ‌ها برای استفاده‌کننده آسان است و فرد بدون دردسر به جای پارک و خودرو پارک شده خود دسترسی پیدا کند.

پارکینگ‌ طبقاتی از امنیت بالایی برخوردار است و که فردی که خودروی خود را در این پارکینگ‌ها پارک کرده‌ نباید نگران دزدیده شدن اشیاء داخل خودرو، برخورد خودروهای دیگر با خودروی خود را نداشته باشد. دور ماندن خودرو از آسیب‌های ناشی از باد و باران هم از مزیت‌های دیگر این نوع مکان‌ها است.

ساخت پارکینگ‌های طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ ایمنی در این نوع پارکینگ‌ها حرف اول را می‌زند‌ پس برای داشتن ایمنی در ساخت این پارکینگ‌ها سازندگان باید به شرایط ساخت، مکان ساخت، پی‌ریزی محیط مورد نیاز، ارتفاع مورد نیاز و همچنین فضای خالی در اطراف پارکینگ به منظور جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره توجه کامل داشته باشند.

پارکینگ‌های عمومی از لحاظ ابعاد اندازه و ساخت طوری طراحی می‌شوند که برای عموم مردم و انواع مختلف ماشین‌ها مناسب باشند. پارکینگ‌های عمومی معمولاً ظرفیت بالایی دارند و ساخت آن‌ها معمولاً در خیابان‌های شلوغ، حرم‌ها، انواع زیارت‌گاه‌ها، مکان‌های تفریحی و پاساژها انجام می‌شود‌.
برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی حداقل زمین مورد نیاز باید متراژی حدود 1500 متر مربع داشته باشد، اگر زمین این متراژ را نداشته باشد عوامل مختلفی مانند شکل هندسی زمین، شدت نیاز منطقه، و پیشنهاد مشارکت‌کننده عوامل دخیل در صادر کردن مجوز ساخت این نوع پارکینگ‌ها خواهد بود.

برای احداث بیشتر از 6 طبقه برای پارکینگ‌های عمومی (بر روی طبقه همکف) و فضاهای دیگر مانند فضاهای تجاری، اداری، تفریحی با رعایت همه ضوابط پارکینگ‌ها و مقررات شهرسازی تأمین 100 درصد پارکینگ‌ها در زیر زمین برای این‌گونه ساختمان‌ها صادر می شود.

پارکینگ‌های عمومی که در شهر احداث شده‌اند تماماً متعلق به شهرداری هستند و بهره‌برداری از آن‌ها نیز از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود و هیچ شخص یا ارگانی اجازه استفاده شخصی از این نوع پارکینگ‌ها را ندارد.

در ساختمان‌های اداری و تجاری مخصوص جامعه معلولین برای حدود هر 100 متر مربع موجود در سطح طبقات ساختمان، یک واحد پارکینگ در نظر گرفته و ساخته می‌شود. طبق ضوابط پارکینگ‌ها، درصورتی‌که یک ساختمان توانایی تبدیل به فضایی مسکونی تجاری و یا اداری را داشته باشد، مابه‌التفاوت ساخت پارکینگ‌ها برای این ساختمان‌ها باید تأمین شود و در صورتی که از لحاظ قانونی توانایی دریافت عوارض پارکینگ را داشته باشیم عوارض این پارکینگ‌ها دریافت می‌شود.

برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی نقشه‌های مختلف مانند نقشه‌های محاسباتی، نقشه‌های طرح سیستم تهویه، نقشه‌های اطفاء حریق و همچنین روشنایی ساختمان نیز باید به تأیید سازمان اداره کل فنی شهرداری برسد و بعد مجوز ساخت صادر شود. نقشه معماری ساختمان نیز باید قبل از صدور پروانه به تأیید سازمان ترافیک رسیده باشد.

تعیین محل مورد نیاز برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی برای همه ساختمان‌ها و همه استفاده‌ها مانند استفاده‌های تجاری، اداری و یا مسکونی با پیشنهاد سازمان قوانین ترافیک و همچنین شورای طرح می‌رسد و بعد اجازه ساخت پارکینگ داده می‌شود.

برای جلوگیری از ترافیک و بار سنگین ماشین‌‌های سواری که به دلیل احداث پارکینگ‌ها در فضاهای تجاری، اداری، تفریحی و بیمارستانی به وجود می‌آید، این‌گونه فضاها باید ضوابط پارکینگ‌هایی که تحت نظر کمیته خاص هر منطقه و شرایط خاص آن منطقه است رعایت کنند.

باید توجه شود که برای ساخت پارکینگ‌های تجاری اداری و تفریحی تعداد طبقات پارکینگ‌‌ها حداکثر 6 طبقه از سطح خیابان و 3 طبقه زیر زمین است. طبقات همکف و زیرزمین نیز می‌توانند از 100 درصد فضای ساختمان استفاده کنند البته با پیش‌‌بینی تهویه مناسب و استفاده از دستگاه‌های تهویه بسیار قوی.

طبق ضوابط پارکینگ‌ها، پیش‌بینی و ساخت راه‌پله‌ها برای ایجاد ارتباطات بین طبقه‌ها الزامی است و اگر تعداد طبقه‌ها بیشتر از 4 طبقه باشد نصب آسانسور برای این ‌گونه ساختمان‌ها و دسترسی به همه طبقات پارکینگ الزامی است.
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط